Beschrijving doel 2.2.1 Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
We werken aan een inclusieve arbeidsmarkt: goede aansluiting tussen opleidings- en arbeidsaanbod in de veranderende arbeidsmarkt vraagt om een gerichte aanpak, waarbij wordt geïnvesteerd in mensen. We willen dat iedere Zwollenaar met arbeidspotentieel participeert naar vermogen op de arbeidsmarkt. Dit kan in een betaalde baan / zelfstandigheid (en eventueel met ondersteuning / subsidie wanneer sprake is van een arbeidsbeperking) of door werkervaring op te doen vanuit een bijstands- of ondersteuningssituatie. Bij het bevorderen van participatie en uitstroom uit de bijstand gaan we uit van de mogelijkheden van de inwoner. De afspraken die we maken, zijn erop gericht om, met niet-vrijblijvende inzet van beide kanten, passend werk te vinden. Om te anticiperen op de arbeidsmarkt en matching van kwetsbaren mogelijk te maken, werken we in een regionale context samen met partners, zoals werkgevers, werknemers, onderwijs en UWV Uitvoeringsinstelling Werknemersverzekeringen aan een inclusieve arbeidsmarkt. De Human Capital Agenda Regio Zwolle biedt een integraal programma voor de arbeidsmarkt en werkgelegenheid (zie ook ambitie 5.1 (Economie) en ambitie 1.3 (Onderwijs). Gericht op beschikbaarheid / wendbaarheid en inclusiviteit. We willen al het arbeidspotentieel benutten om het groeiend aantal openstaande vacatures te vervullen. Om de arbeidsmarktkansen in de regionale sectoragenda’s van de Human Capital Agenda in 2020 en verder te benutten zetten we in het Werkbedrijf Regio Zwolle (samenwerkingsnetwerk van werkgevers, werknemersorganisaties, onderwijs, gemeenten, provincie en UWV) in op een tweejarige doe-agenda Perspectief op werk (in aanvraagproces, uitkomst in september). In regionaal verband (met tweejarige impulsgelden van het Rijk) wordt een ‘plus’ geboden op de dienstverlening van gemeenten, onderwijs en private partners om zo 500 extra matches bij werkgevers te bereiken. In 2020 wordt de aanpak statushouders verder doorontwikkeld. Basis van deze aanpak is: brede screening, regie door gemeente en integrale uitvoering met diverse partners in de stad op het gebied van taal, inburgering en participatie. In 2019 is gestart voor de nieuwe instroom en jongere statushouders. In 2020 bereiden we ons verder voor op de komst van de nieuwe inburgeringswet. Dit doen we door vijf pilots te starten. Deze pilots bieden ons praktisch inzicht en ervaring, opdat we ons pakket van eisen en onze toekomstige regierol goed vorm kunnen geven. Tiem is onze partner voor arbeidstoeleiding. Deze organisatie heeft de opdracht om arbeidstoeleiding samen met werkgevers en waar mogelijk in publiek-private samenwerking vorm te geven. De dienstverlening naar werkgevers om mensen met beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt naar werk te leiden is in regionaal verband georganiseerd in het Werkgeversservicepunt Regio Zwolle. Tiem is één van de belangrijke uitvoeringsorganisaties die onderdeel is van dit netwerk en dé link is naar een groot deel van het (onbenut) arbeidspotentieel in de regio. |
---|
Criteria
Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
René de Heer |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2020-2
Afwijking op activiteiten uit Berap 2020-2 | ||
---|---|---|
Expertisepunt Social Return on Investment | Budgettair neutraal | |
Het expertisepunt Social Return on Investment (SROI) adviseert gemeenten, provincie en waterschap hoe zij sociaal maatschappelijk rendement kunnen halen uit hun inkopen, en bedrijven over de invulling daarvan. Daarvoor ontvangt de gemeente Zwolle een subsidie van de provincie Overijssel en deze wordt ingezet voor professionalisering van de dienstverlening alsmede voor de positionering van het Expertisepunt an sich binnen de arbeidsmarkt. Daarnaast is het expertisecentrum bezig om kennis over te dragen naar de opdrachtgevers/ werkgevers binnen de regio Zwolle waardoor we SROI beter willen verankeren en verduurzamen binnen (inclusieve) werkgeverschap. De provinciale subsidie en bijbehorende uitgaven zijn niet volledig opgenomen in de begroting; het restant à €40.200 dient als inkomst en uitgave te worden opgenomen. | ||
Vrijval budget compensatie cao - lonen WSW | Lagere uitgaven | € 284.000 |
Via de meicirculaire hebben wij € 497.000 ontvangen voor de compensatie van hogere uitgaven cao - lonen WSW. Hiermee compenseren wij conform afspraak de werkelijke loonkosten WSW van Tiem. Uit de Q2-rapportage van Tiem blijkt dat de werkelijke loonkosten lager zijn dan het totaal beschikbare budget, inclusief de compensatie. Het voordelig saldo van € 284.000 valt vrij aan de algemene middelen. | ||
Tiem / Wsw-dienstverlening | Budgettair neutraal | |
De gemeente Zwolle heeft een uitvoeringsovereenkomst met Tiem voor de uitvoering van de Wsw-dienstverlening. Hieraan gekoppeld zit het inkoopcontract waarin de tarieven en percentages zijn vastgelegd. In dit model kennen we drie met elkaar ‘communicerende‘ tarieven: beschut binnen, gedetacheerde en begeleid werken. SW-medewerkers zijn of gedetacheerd, of werken binnen. Beschut binnen kent een hogere inkoopprijs dan detacheren. De totale inkoopprijs voor de SW (beschut binnen en detacheringen samen) komt voor 2020 € 135.000 hoger uit dan begroot. Dekking hiervoor is beschikbaar binnen de risicoreserve Tiem. Naar verwachting zal er jaarlijks een financieel knelpunt ontstaan voor deze doelgroep. |