Beschrijving doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid. Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst gastvrij en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met de deelauto rijden of met het openbaar vervoer reizen. We zetten in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraaggestuurd ,in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en gaan we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES). Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen. |
---|
Criteria
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Voortgangsrapportage Projecten
Gelijktijdig met de Berap 2020-02 wordt de voortgangsrapportage projecten (VP) voor de complexere projecten aangeboden. De voortgangsrapportage projecten is net als de Berap 2020-2 bedoeld om bij te sturen op de uitvoering van de begroting 2020.
De voortgangsrapportage projecten geeft informatie over het beoogde projectresultaat en eventueel andere relevante context. Er is beknopt beschreven in welke fase het project zich bevindt en welke resultaten het afgelopen half jaar zijn gerealiseerd. Ook wordt geduid wat naar verwachting in het komende half jaar kan worden gerealiseerd. De volledige rapportage kunt u benaderen via deze link naar de voortgangsrapportage projecten.
Voor dit doel gaat het om de volgende projecten: |
---|
Afwijkingen op kredieten Berap 2020-2
Afwijking op kredieten uit Berap 2020-2 | ||
---|---|---|
N340 (VRI-kasten Nieuwleusenerdijk) | Budgettair neutraal | |
Tussen de gemeente Zwolle en provincie Overijssel zijn afspraken gemaakt over diverse werkzaamheden inzake de aansluitingen rond de N340. Een van de zaken die verricht wordt, betreft het plaatsen van VRI-kasten voor twee aansluitingen van de N340 op de Nieuwleusenerdijk. Deze kosten (à € 170.500) komen volledig voor rekening van de provincie (dekking vanuit subsidie). |